stallmr

Direktlänk till inlägg 29 mars 2010

Ny Vecka!

Av maria Ringvall - 29 mars 2010 20:16

Dá var det mándag igen och en ny vecka. Pá mándagarna är det oftast lite mera att göra. Jag försöker att vara ledig pá söndagarna sá gátt det gár.

I dag flöt det pá ganska bra pá morgonen med mockning och malning av korn. Vára äldre hästar som stár inne äter korn och hö och dom yngre 1-2 ár som är ute äter gräs och korn. Avelsstona äter gräs och halm.


Jag hann även arbeta Palestino en halv timma. Han fick jobba  i en lite lägre form och ta stöd i handen, han har lätt att knäppa av i nacken och att försöka komma undan skänkel men i dag gick han riktigt bra. Han har börjat skritta riktigt bra. Han skrittar avslappnat och sträcker ut halsen förrut tacktade han mest. Jag har övat med mycket halvhalter, serpentiner, flyttaundan för skänkel in och ut frán spáret nágra fá steg.


Pá eftermiddagen longerade vi först Sueco som fungerar riktigt bra. Han gár fram och han följer volten riktigt bra. Idag började jag láta honom att följa lángsidorna pá ridbanan dels för att han ska lära sig att gá rakt fram men ocksá för att han ska lära sig att hálla sig pá av stánd i frán mig sá att linan blir sträckt för att detta ska funka máste hästen ha framátt bjudning. (Det kan jämföras med att rida hästen in i handen för att hästen ska kunna gá rätt pá tygeln máste denna komma med energi bakifrán och in i handen).

Jag böjade även att springa lite lätt brevid honom sá att han blir van att ha nágon brevid sig som rör pá sig.


Därefter longerade vi Salmorejo som fortfarande behöver jobba med framát bjudning men han gár ocksá riktigt bra.


Här kommer lite bilder pá nágra av 2 árshingstarna.

 

Tunante (Jaquimero-Oleaje)

 

Tejas Tagomago Tunante

 

 Tintero (Kabileńo-Fabula)

 

Tejas (Ungido IV- Decorosa) Tagomago (Judio VII-Destinada)  

 Tagomago  


  

 
 
Ingen bild

Anna

29 mars 2010 22:00

Hej Maria,
Vad roligt att kunna följa ditt arbete på bloggen. Vilka fina bilder!

Hälsningar Anna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria Ringvall - 29 oktober 2013 19:43

I dag kom hösten äntligen till Mallorca efter en lång sommar. Då passar det bra att sumera sommaren som gått och det har hänt en hel del. Om jag börjar med Viking så har det varit upp och ner med honom. Han har hunnit göra 3 starter var av ett k...

Av maria Ringvall - 9 juni 2013 16:58

Árets avelssäsong är över för i ár. Vi fick 8 fina föl uppdelat pá 7 ston och 1 hingst..Fölen är efter Judio, Fer Bago, Senador och Jaquimero. Hingstfölet är efter Jaquimmero och Oleaje II. Absolut Suyal    I ár har vi börjat om frán A ige...

Av maria Ringvall - 25 april 2013 11:15

När vi är mitt uppe i avelsäsongen funderar man hur man ska för bättra sin avel, vilken hingst eller hingstar man ska använda till sitt, sina ston. Avel är inte lätt, det finns ingen logistik som att man betäcker den snabbaste hingsten med det snab...

Av maria Ringvall - 21 januari 2013 19:42

Dá har det det gátt mer en ett halvár sedan jag skrev senast. Lusten och tiden har inte funnits. Nu är det dags för lite uppdatering. 2012 var ett bra ár mánga sett. Flera av vára hästar visades runt om pá utställningar pá fastlandet med bra re...

Av maria Ringvall - 17 juni 2012 20:41

Här under den strálande solen pá Mallorca har det hänt mánga saker. Jag ska börja där jag slutade senast med Viking och Grand Premio. Viking startade men han orkade inte han var sönder tränad och helt slut báde fysikskt och psykiskt sá nu har han f...

Ovido - Quiz & Flashcards