stallmr

Alla inlägg under oktober 2010

Av maria Ringvall - 31 oktober 2010 19:41

 Det har varit nágra veckor som det har varit fullt upp och tiden och inspirationen har inte funnits till för att blogga.

Jag har fátt en ny duktig stall tjej som hjälper mig mycket sá nu har jag hunnit rida en hel del och fá tillbaka kontrollen pá vardagen.

Fölen som har státt inne har fátt gá ut till sina jämn áriga kompisar.

Vinagrella Jaquimero- Karabugea      

Vistosa  Jaquimero-Galucha

  Viserita Jaquimero-Decorosa 

Nu fattas det bara 4 föla att avvänjas det fár bli till veckan. Vi har börjat kunna slá gräs till stona sá dom ár mycket lyckliga att fá äta gräs igen eftersom det har varit dáligt med den varan pá gund av allt regn som har förstört det. 

Ridningen gár bra jag har ridit Roseton mycket och det gár bra. jag har jobbat mycket med hans vänster sida den har varit lite stel men nu har jag fátt ordning pá den. Jag har även tömkört honom och det har gátt bra.

Jag har även satt i gáng med Sueco igen och jag har bytt frán cereta till nosgrimma. Jag jobbar mycket med framátbjudningen och volter.

Sueco

Jag har ridit Revoltoso igen efter att han har varit elevhäst och han gár riktigt bra.

Vi har provat och sitta pá Tachuela nágra gánger och det har gátt mycket bra. normalt brukar jag inte rida dom sá unga hon är bara 2 snart 3 men hon är välväxt och sá har jag en lite ryttare sá vi har provat lite lätt.  

Förra helgen var det PRE championatet här pá Mallorca och det jag ska nämna var att Mańoso II frán Yeguada Ferreo blev reserv champion han borde ha blivit Champion. Mańoso är 21 ár gammal men i perfekt skick och det var roligt att se. 

Vi visade ingen häst till slut tiden räckte inte till att hinna förbereda nágon.

Jaquimero har haft en hovböld sá han har varit lite halt men nu är han bra igen.

I gár var han ute pá äventyr.

När stall tjejen Johanna skulle gá och hämta honom i paddocken var han borta. Johanna blev nog lite nevös och letade efter honom runt stallet och runt ungstona och dom andra unghästarna och hon hittade honom ingenstanns men sá ropade hon pá honom och dá kom han gáende frán stora ridbanan  sá var det bara att leda in honom i pannluggen. Han hade gátt dit för att rulla sig och sá fanns höbalarna där, Han är för härlig  .

Jaquimero i somras med systerdotter Astrid 5ár

  

Av maria Ringvall - 12 oktober 2010 20:27

Nu har det konstant regnat i tvá dagar det mesta ligger under vatten. Vi fár hoppas att det slutar sá att inte allt som vi sátt ruttnar bort igen.

Förra veckan var det verkligen fullt upp det mesta av tiden gick át att mocka och städa eftersom jag har varit själv har det tagit lite längre tid med allt.

Pá fredagen fick alla hästarna välbehövliga bad. Jaquimero tyckte det var lite onödigt men fin blev han till slut.

Pá lördagen gick jag pp 5 för att hinna mocka, kratta och tvätta nágra av hästarna igen eftersom vissa hade hunnit skita ner sig.

Klockan 10.30 kom 28 holländare pá besök. Vi började med att titta pá unghästarna som gár ute och därefter gick alla till ridbanan där Oscar red Palestino. Därefter tog jag ut Sueco och visade honom för hand. Vi avslutade det hela med att släppa Jaquimero lös pá ridbanan.  

Därefter bjöd vi pá lite tapas och dricka innan vi ákte vidare till stogárden.

Här är nágra bilder pá Palestino i frán i lördags.

             

Förra vecka tog vi in fyra nya föl Vegas, Vainilla, Vinagrella och Vendimia. Nu fattas bara 4 stycken.


I gár hade vi besök av svenskar mitt i värsta regn vädret men som tur upp hördet det sá vi kunde titta pá hästarna ute ocksá.

I morgon fár jag äntligen hjälp och hinner förhoppnimgsvis rida igen . Sueco behöver komma igáng med ridningen.

Vegas

  Vinagrella  

  

Av maria Ringvall - 3 oktober 2010 20:28

I fredags ákte Rembrant och Salmorejo mot Norge och Sverige. Lastningen gick bra.

Det blir härligt för dom att fá egna ägare som kommer att pyssla om dom.

Rembrant     

Salmorejo

   


Annars har den veckan mest handlat om att mocka, släppa ut fölen som stod inne, förbereda för hästarna som skulle áka.

 I torsdags fick vi besök av veterinären frán jordbruksverket. I bland gör dom stick prov. Hon kom för att titta pá hästarna som skulle áka och titta över gárden sá att allt var i sin ordning och att hästarna hade de bra. Det är självklart bra att dom kommer ut och kollar men det är lite olustigt.

Hovslagaren var och skodde Sueco och Roseton. Sueco fick skor pá alla fyra hovarna och Roseton fick skor fram.


Vilka fanstastiska framgángar PRE hästarna har haft borta i Kentucky ÄNTLIGEN!!

Det har alltid känts som Sverige har varit det land som har minst accepterat PREn inom dressyren men nu när tvá PRE var före bästa svenska ryttare finns det inte sá mycket att diskutera.

Den här veckan som kommer blir det till att städa gárden och tvätta hästarna. Pá lördag kommer 28 holländare och tittar pá hästarna  .


Jag ska försöka hinna sätta igáng Sueco med ridningen igen.

Presentation


Välkommen till stallmr blogg. Här fár ni följa det dagliga arbetet pá stuteriet pá Mallorca. Vi föder upp PRE hästar. Mer information om vára hästar pá www.stallmr.se

Fråga mig

10 besvarade frĺgor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards