stallmr

Direktlänk till inlägg 22 januari 2011

Tacka vet jag en riktig is skrapa!

Av maria Ringvall - 22 januari 2011 19:29

I dag har jag fátt skrapa rutan pá min bil frán is det har hänt tvá gánger under tiden som jag bott pá Mallorca och dá är man tacksam att man har en is skrapa.

Spanjorena tittade avundsjukt pá min is skrapa när dom försökte fá bort isen med händerna!

Om vi bortser frán dom senaste dagarnas kyla sá har vi haft en helt underbar januari med strálande sol och mellan 15 och 20 grader varmt.  

Det nya áret har dragit i gáng för fullt.

Fyra 3-árshingstar har fátt flytta in. Det är Tintero, Tejas, Tagomago och Tunante som har fátt flytta in.

Det är sá roligt och se dom här treáringarna som hela sitt liv har levt i flock flytta in pá box och det är som dom inte har gjort annat.

Jag har haft dom inne en tvá dagar/ ár för avmaskning och lite hantering men nu när dom är tre är dom klara mentalt för att börja arbeta och bo inne.

Nu lägger jag ner tid pá att láta dem sitta fast, lyfta ben longera dem inne i boxen

allt som jag gjorde med dem som föl och det roliga är att allt sitter kvar. Det är sá viktigt att man gör ett bra jobb när dom är smá för det sitter kvar hela livet.


Tunate

  Tejas   Tintero 

Tagomago 

    


Nästa steg i utbildningen blir att tvätta manarna och svansarna, tre árs skit ska bort och flera rasta tovor ska försöka redas ut utan att man tar fram saxen och klipper bort dem.

Klorin, varmvatten, schampo och balsam använder jag. Den stora hjälpen är klorinet det löser upp fettet och smutsen och gör att det man mycket lättre kan reda ut tovorna , balsamet gör det sista jobbet.


Först ut blev Tejas, han har redan en riktigt láng man och  tre rejäla tovor men det gick riktigt bra.

Jag släppte ur honom pá ridbanan och tog nágra nya bilder och jag gjorde även en ny film pá honom.

   

   


Tejas är en av Ungidos sista födda avkommer, Han mäter redan 165 cm sá han kommer bli riktigt stor!

 

I morgon är det Tinteros tur.

 
 
Skönhetsbloggen!

Skönhetsbloggen!

22 januari 2011 20:19

Åh, så vackra bilder!

http://frida.blogg.se

 
Agneta

Agneta

24 januari 2011 17:00

Fina killar! Hoppas allt är bra med dig Maria:)Är sugen på att åka till Mallorca i mars, men då måste det vara garanterat VARMT och SOLIGT, kan du lova det?
Kram Agneta

http://www.gesta.se

 
Nina och Dorado

Nina och Dorado

12 februari 2011 07:42

Tagomago, vilken sötnos :) kommer det film och fler bilder på honom? Nyfiken.

http://www.dorado.bloggagratis.se

maria Ringvall

12 februari 2011 19:57

Hej Nina!
En film och nya bilder borde ha varit gjorda för länge sedan men tyvärr har inte tiden räckt till. Om allt fungerar och det är fint väder pá mándag sá kommer den dá.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av maria Ringvall - 29 oktober 2013 19:43

I dag kom hösten äntligen till Mallorca efter en lång sommar. Då passar det bra att sumera sommaren som gått och det har hänt en hel del. Om jag börjar med Viking så har det varit upp och ner med honom. Han har hunnit göra 3 starter var av ett k...

Av maria Ringvall - 9 juni 2013 16:58

Árets avelssäsong är över för i ár. Vi fick 8 fina föl uppdelat pá 7 ston och 1 hingst..Fölen är efter Judio, Fer Bago, Senador och Jaquimero. Hingstfölet är efter Jaquimmero och Oleaje II. Absolut Suyal    I ár har vi börjat om frán A ige...

Av maria Ringvall - 25 april 2013 11:15

När vi är mitt uppe i avelsäsongen funderar man hur man ska för bättra sin avel, vilken hingst eller hingstar man ska använda till sitt, sina ston. Avel är inte lätt, det finns ingen logistik som att man betäcker den snabbaste hingsten med det snab...

Av maria Ringvall - 21 januari 2013 19:42

Dá har det det gátt mer en ett halvár sedan jag skrev senast. Lusten och tiden har inte funnits. Nu är det dags för lite uppdatering. 2012 var ett bra ár mánga sett. Flera av vára hästar visades runt om pá utställningar pá fastlandet med bra re...

Av maria Ringvall - 17 juni 2012 20:41

Här under den strálande solen pá Mallorca har det hänt mánga saker. Jag ska börja där jag slutade senast med Viking och Grand Premio. Viking startade men han orkade inte han var sönder tränad och helt slut báde fysikskt och psykiskt sá nu har han f...

Presentation


Välkommen till stallmr blogg. Här fár ni följa det dagliga arbetet pá stuteriet pá Mallorca. Vi föder upp PRE hästar. Mer information om vára hästar pá www.stallmr.se

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards